اگر اهل گشت و گذار در اینترنت باشید بدون شک باید نام علی بابا به گوش شما خورده باشد، این نام برای ما ایرانیها در مرحله اول یاد آور داستان علیبابا و چهل دزد بغداد در مجموعه داستانهای هزار و یک شب است اما جالب است بدانید علیبابایی که امروزه دنیا میشناسد هیچ ربطی به این داستان ندارد، این روزها وقتی صحبت از علی بابا به میان میاید با هولدلینگ بزرگی طرف هستیم که بیشتر موفقیت خود را مدیون فعالیت در حوزه تجارت الکترونیک است.
علیبابایی که دنیای امروز میشناسد تنها ۱۶ سال سن دارد، هولدینگ علی بابا در سال ۱۳۷۸ توسط جک ما (Jack Ma) کارآفرین خوش فکر چینی راهاندازی شد؛ جک ما، زاده مهر ماه ۱۳۴۳ است و توانسته در طول عمر خود ثروت هنگفتی را با راهاندازی کار و کاسبیهای موفق به جیب بزند، بد نیست بدانید دارایی خالص این مدیر ارشد چینی در سال گذشته مبلغ نجومی ۱۰.۸ میلیارد دلار برآورد شده و با این حساب وی ششمین مرد ثروتمند چین لقب گرفته است.
شروع علی بابا
جک ما، در خصوص انتخاب نام علی بابا مدعی است روزی در کافی شاپ به صورت کاملاً اتفاقی در حالی که به راهاندازی وبسایت فکر میکرده از پیش خدمت میپرسد نام علی بابا تاکنون به گوش وی خورده است و پیش خدمت نیز بلادرنگ پاسخ میدهد باز شو سِسِمی! (جملهای معروف در داستان که علی بابا و چهل دزد بغداد برای باز شدن درِ غاری که گنجهای خود را مخفی میکرد به کار میبرد.)
همین رایج بودن نام علی بابا برای جک ما کافی بود تا نام وبسایت جدید خود را از این شخصیت داستانهای هزار و یک شب الهام بگیرد. جالب است بدانید همانند سایر فعالیتهای درآمد زا و موفق امروزی، این هولدینگ نیز با راهاندازی وبسایت Alibaba.com کار خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۰ به سودآوری رسید. گروه علی بابا پس از راهاندازی، پلههای موفقیت را به سرعت یکی پس از دیگری طی کرد و در حال حاضر به عنوان اولین شرکت بزرگ فعال در زمینه تجارت الکترونیک در چین و دومین شرکت در دنیا شناخته می شود.
سیاست علی بابا راهاندازی نمونهای از وبسایتهای موفق خارجی بود، به همین منظور پورتالی همانند وبسایت معروف آمازون را در چین راهاندازی کرد، برای خرید و فروش کالاهای دست دوم نیز نمونهای از eBay را بومی سازی کرد. در حال حاضر هولدینگ علی بابا سه پورتال بزرگ را هدایت میکند، پورتال Alibaba.com، Tmall.com و Taobao.com در مرکز هرم هولدینگ علی بابا قرار دارند.
وبسایت Taobao.com با هدف بومیسازی خرید آنلاین در سال ۱۳۸۳ راهاندازی شد، Tmall.com نیز که در گذشته Taobao Mall نام داشت با هدف پیروی از الگوی بازاریابی الکترونیک B2B راهاندازی شده و از این متد پیروی میکند. مجموع تراکنشهای مالی هولدینگ علی بابا در سال گذشته ۲۴۸ میلیارد دلار بود. جالب است بدانید که آمازون و eBay در مجموع چنین گردش مالی در سال گذشته نداشتهاند!
وضعیت فعلی
با این حساب میتوان گفت که بازار خرید آنلاین چین را علیبابا قبضه کرده است و بیشتر از ۸۰ درصد خریدهای آنلاین در این کشور از طریق علی بابا صورت میگیرد. اگر علاقه به اخبار اقتصادی دنیای فناوری دارید، حتما در مورد شرکتهای ارزشمند دنیا شنیدهاید، علیبابا در سال جاری توانست رتبه چهارم شرکتهای فناوری ارزشمند دنیا را از آن خود کند، در این لیست به ترتیب شرکتهای اپل، گوگل و مایکروسافت در رتبههای اول تا سوم قرار دارند و علی بابا توانسته مقام چهارم شرکتهای باارزش دنیا را از آن خود کند.
علیبابا رکوردهای زیادی را در زمینههای اقتصادی شکسته است، وبسایت Taobao.com با هدف بومیسازی خرید آنلاین در سال ۱۳۸۳ راهاندازی شد، Tmall.com نیز که در گذشته Taobao Mall نام داشت با هدف پیروی از الگوی بازاریابی الکترونیک B2B راهاندازی شده و از این متد پیروی میکند. در وبسایتهای علیبابا کاربران قادر هستند هر نوع کالایی را خریداری کنند و به قول ما ایرانیها از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در علی بابا وجود دارد!
مجموع تراکنشهای مالی هولدینگ علیبابا در سال گذشته ۲۴۸ میلیارد دلار بود. جالب است بدانید که آمازون و eBay در مجموع چنین گردش مالی در سال گذشته نداشتهاند. با این حساب میتوان گفت که بازار خرید آنلاین چین در قبضه علی بابا است و بیشتر از ۸۰ درصد خریدهای آنلاین در این کشور از طریق علیبابا صورت میگیرد. اگر علاقه به اخبار اقتصادی دنیای فناوری دارید، حتما در مورد شرکتهای ارزشمند دنیا شنیدهاید، علی بابا در سال جاری توانست رتبه چهارم شرکتهای فناوری ارزشمند دنیا را از آن خود کند، در این لیست به ترتیب شرکتهای اپل، گوگل و مایکروسافت در رتبههای اول تا سوم قرار دارند و علی بابا توانسته مقام چهارم شرکتهای باارزش دنیا را از آن خود کند. علی بابا رکوردهای زیادی را در زمینه اقتصادی جابجا کرده است، عرضه اوراق بهادار این شرکت برای اولین بار و بدون سابقه قبلی که اقتصاددانان به آن IPO میگویند توانست رکورد جدید اقتصادی دیگری را برای علیبابا رقم بزند.
در این بین علی بابا همچنان به دنبال تسلط بر بازارهای بیشتر است و تجارت موبایل یکی از زمینههایی است که این غول چینی به آن نظر دارد چرا که بیشتر از ششصد میلیون کاربر چینی به سمت استفاده از اینترنت با گوشیهای موبایل خود روی آوردهاند. در حال حاضر شرکت چینی Tencent که مالک اپلیکیشن پیامرسان محبوب Wechat است با ۳۵۵ میلیون کاربر به عنوان بزرگترین رقیب علی بابا شناخته میشود.
در کنار بازار موبایل، سرویس پرداخت الکترونیک هم این روزها بازار گرمی دارد و علی بابا سرویس پرداخت AliPay را راهاندازی کرده است، با این سرویس کاربران قادر هستند به راحتی بوسیله اپلیکیشن مربوطه بلیط سینما تهیه کرده یا کرایه تاکسی پرداخت کنند. این سرویس به خوبی در حال رشد و پیشرفت است و بانکهای چینی از هم اکنون گوش بزنگ شدهاند تا در این بازار پر رقابت و جدید، قافیه را به علی بابا نبازند.
علی اکسپرس
همانگونه که اشاره شد، گروه علیبابا همیشه به دنبال گسترش بازار خود بوده است و دیگر به حضور در بازار چین قانع نیست، به همین منظور جک ما، مدیر خوشفکر این گروه موفق حدود پنج سال پیش واحدی جدید به مجموعه خود افزود، این واحد جدید از طریق وبسایت مستقل خود با آدرس اینترنتی www.aliexpress.com در دسترس است، علیاکسپرس زیر مجموع سایت بزرگ علی بابا است، این سایت در سال ۱۳۸۹ با هدف ایجاد بازار تجارت الکترونیک جهانی برای فروشندگان و تامینکنندگان کالا شروع به کار کرد، به این ترتیب فروشندگان قادر هستند کالای خود را بدون واسطه و به صورت کاملا مستقیم به دست مصرف کننده برسانند، این فرآیند مزیتهای فراوانی دارد، در مدل سنتی برای رساندن کالا از تولید کننده به دست مصرف کننده باید چند دست کالا میچرخید، ابتدا کالا از تولید کننده به دست فروشنده کلی میرسید، کلی فروش نیز پس از اضافه کردن سهم خود به مبلغ کالا آنرا به دست فروشگاههای خرده فروشی میرساند، در این چرخه هزینههای گزاف باربری و انبارداری به قیمت نهایی کالا افزوده میشد، اما در شیوهای که علیاکسپرس پیش رو گرفته است دیگر شاهد هیچ کدام از این هزینهها نیستیم، تولید کننده کافی است تا کالای خود را در این سایت در معرض نمایش خریدار قرار دهد، خریدار نیز به راحتی میتواند کالای خود را با کمترین هزینه خریداری کند، لازم به ذکر است که این فرآیند به حرف ساده به نظر میرسد اما در عمل مستلزم رعایت قوانین به خصوصی است.
سایت علی hکسپرس سیستم نظارتی بسیار دقیقی و منظمی برای خرید و فروش کالا دارد تا احتمال کلاهبرداری و عرضه کالای بدون کیفیت به کمترین حد ممکن برسد، این سایت به گونهای برنامه ریزی شده که فروشندگان مختلف قادر باشند از سراسر دنیا اجناس و کالاهای خود را عرضه کنند. جالب است بدانید لیست کالاهای علی اکسپرس از صد میلیون تجاوز میکند، این محصولات دارای طیف بسیار وسیعی از بیش از ۲۵ دسته مختلف کالا هستند، اگر نگاهی گذرا به علی اکسپرس داشته باشید میتوانید کالاهای مختلف از جمله پوشاک و لوازم جانبی، خودرو و موتورسیکلت، تلفن، مخابرات، کامپیوتر و شبکه، فروش الکترونیک، زیبایی و سلامتی، چراغ و روشنایی، چمدان و کیف، کفش، اسباب بازی و سرگرمی، ساعت، طلا و جواهر و غیره را در این سایت پیدا کنید، به تعبیر عامیانهتر در علی اکسپرس از شیر مرغ تا جان آدمیزاد خرید و فروش میشود.
جالب است بدانید روسها از مشتریان پر و پا قرص علی اکسپرس هستند در کنار روسها، خریداران و فروشندگانی برزیلی و حتی آمریکایی نیز مشتریان علی اکسپرس را تشکیل میدهند، جالبتر اینکه از ایران نیز میتوان به راحتی در علی اکسپرس سفارش کالا گذاشت و کالای مورد نظر را درِ منزل تحویل گرفت.
مسئولین علی اکسپرس برای اینکه اطمینان مشتریان جلب شود قسمتی را برای اعتبار سنجی فروشندگان در نظر گرفتهاند، به این ترتیب خریدار در انتخاب کالای خود قادر است درصد رضایت خریداران از فروشنده مورد نظر را بررسی کند و از تعداد محصولات فروش رفته اطلاع حاصل کند تا با اعتماد کامل نسبت به سفارش کالای خود اقدام کند.
در بالا اشاره شد که میتوان از داخل ایران نیز در این وبسایت بزرگ سفارش کالا گذاشت، مراکز داخلی ایرانی هم هستند که در این بین نقش کارگزار را بازی کرده و کالای دلخواه شما را از علی اکسپرس سفارش میدهند، در هنگام سفارش کالا دقت کنید تا کالایی انتخاب شود که فروشنده ارسال به ایران را پشتیبانی میکند، نکته دیگر اینکه کالاهای زیادی هستند که ارسال آنها رایگان از جانب فروشنده انجام میشود، با توجه به هزینههای سرسام آور ارسال کالا پیشنهاد میکنیم حتما به ارسال رایگان کالا دقت شود. توصیه میکنیم اگر قصد دارید از این وبسایتها کمک بگیرید حتما به نماد اعتماد الکترونیک توجه کنید.
سخن آخر
با تمام تعریف و تمجیدهایی که از علیبابا به میان آمد نکتهای مهم را نیز نباید نادیده گرفت، علی بابا ید طولایی در فروش کالاهای چینی دارد و به همین دلیل رقبا این هولدینگ عظیم و به خصوص وبسایت Taobao این شرکت را به عرضه کالاهای تقلبی و بیکیفیت متهم میکنند، در این بین علیبابا مدعی است سالیانه میلیونها دلار برای مبارزه با کالاهای تقلبی خرج میکند اما به هر ترتیب از قدیم گفتهاند تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها و این ادعا توانسته تا حدودی شهرت علی بابا را زیر سوال ببرد.
در پایان باید گفت، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که موفقیت و سودآوری علیبابا همچنان ادامه خواهد داشت و آینده روشنی در پیش روی این هولدینگ چینی قرار دارد. جک ما، مرد شماره یک علی بابا نیز در صحبتهای اخیر خود متذکر شده است که هدف آنها گسترش فعالیت به بیرون مرزهای چین است و امید میرود این مجموعه بزرگ به بهترین نحو از بادهای موافق استفاده کرده و کشتی خود را به سر منزل مقصود برساند.
منبع : nextkey.ir